Penulis : Mohd. Sabarudin
PENGENALAN
Interaksi merupakan
satu jalinan hubungan antara guru dengan pelajar.
Mengikut kamus A English Dictionory:Interaksi bererti proses saling bertindak serta saling
mempengaruhi antara satu sama lain. Di bawah konsep pendidikan, interaksi dalam bilik darjah boleh ditinjau daripada dua sudut iaitu interaksi antara individu dan interaksi individu dengan alam sekitar. Interaksi bermaksud tindakan atau perhubungan aktif antara satu sama lain iaitu tindak balas antara dua atau beberapa pihak. Pembelajaran ialah proses seseorang pelajar memperoleh sesuatu kefahaman atau konsep tertentu yang telah dipelajari itu.
ISI-ISI PENTING
Terdapat 6 isi penting dalam interaksi dalam pembelajaran iaitu:
Interaksi sehala
v
Interaksi di bilik darjah
boleh berlaku dalam bentuk lisan atau bukan lisan.
v
Gaya kepimpinan dalam kelas
secara autokratik.
v
Murid bersikap pasif kerana
kurang berkomunikasi.
Interaksi Dua Hala
- Berdasarkan penyertaan murid
dalam PDP melalui interaksi guru-murid.
- Menjadi dua hala bila guru
bertanya pelajar menjawab, atau pelajar bertanya guru menjawab.
- Interaksi antara rakan sebaya tiada.
- Interaksi pasif seperti ini
membuatkan menjadi bosan dan rimas apabila perlu memasukkan terlalu banyak
fakta ke dalam minda mereka.
- Bersikap positif dan percaya kepada pelajar
- Hormat pada pandangan dan pendapat pelajar
- Gunakan bahasa yang mudah difahami
- Galakkan pelajar berikan idea atau pandangan
- Gunakan nama pelajar ketika berinteraksi
Interaksi Kumpulan
Ø Bertujuan
untuk galakan penyertaan aktif pelajar dalam PdP.
Ø Kerja berkumpulan diwujudkan supaya pelajar
dapat berinterkasi dengan sama mereka dalam perbincangan.
Ø Guru hanya menjadi pemudah cara.
Ø Interaksi
ini mampu memupuk nilai positif seperti berkerjasama, menghormati, toleransi
dan perpaduan.
Ø Dalam
keadaan ini pelajar yang takut, malu dengan kehadiran guru boleh dan mampu
berinterkasi dengan aktif dengan rakan lain.
Ø Gaya
kepimpinan dalam kelas secara demokratik.
Ø Murid
saling berkomunikasi.
Interaksi antara
kumpulan
o Selepas
berbincang dalam kumpulan, boleh diadakan sesi pembentangan.
o Kumpulan lain boleh mengemukakan soalan kepada kumpulan pembentang.
Interaksi Sosial
o pendekatan
interaksi sosial lebih menekankan aktiviti berkumpulan.
o Ia
bertujuan mewujudkan perpaduan dan kerjasama yg maksimum antara pelajar.
o Strategi
pembelajaran koperatif sangat sesuai untuk wujudkan interaksi sosial.
Interaksi berkesan
ü Berlaku
apabila mesej oleh penyampai diterima dan difahami dengan jelas oleh penerima.
ü Sekiranya
maksud penyampai disalah tafsir oleh penerima, berlakulah konflik antara
keduanya.
ü Beberapa
cara boleh diamalkan oleh guru untuk wujudkan interaksi berkesan,
antaranya :
RUMUSAN
Kesimpulannya,
Interaksi sehala, dua hala, kumpulan, antara kumpulan, interaksi sosial dan
interaksi berkesan adalah sangat penting untuk menilai tahap kefahaman
seseorang murid terhadap sesuatu tajuk atau pelajaran yang dipelajari. Pelajar
dipaksa untuk menerima apa sahaja ilmu pengetahuan yang diberikan guru. Guru
ini mengamalkan pendekatan autoritarian, pelajar tiada kuasa untuk berinteraksi
pelajar lain.
No comments:
Post a Comment