Tuesday, 9 June 2020

PENGURUSAN MURID


Penulis : Paiz Zack

1.0 Pengenalan

Menurut Jaafar Muhammad (1988), pengurusan merupakan satu proses pengagihan input-input dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarakan dan pengawalan bagi tujuan untuk mengeluarkan output yang diperlukan oleh pelanggan supaya organisasi tercapai. Manakala,  murid pula bermaksud seseorang yang menuntut ilmu, orang atau anak yang sedang belajar atau berguru di sesebuah sekolah.

2.0 Isi penting

1.      Mengurus Rekod Murid

v  Pengurusan rekod murid adalah satu proses dikaitkan dengan aktiviti mencatat bidang pengurusan yang bertanggungjawab untuk menjaga, bersistematik mengawal penciptaan, penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod.
v  Pengurusan rekod murid bertujuan menyediakan maklumat lengkap mengenai kemajuan pelajar dalam segala aspek perkembangan pontesi (intelek, rohani, jasmani, dan sosial). Selain itu, rekod murid menjadi panduan ibubapa dan pelajar dalam memahami  kemajuan dan kebolehan dalam diri pelajar.
v  Kaedah yang boleh dijalankan untuk membuat pengurusan rekod pelajar iaitu dengan menggunakan kemudahan teknologi seperti buku rekod dan rekod atas talian, bagi pengurusan rekod yang dilakukan dapat dibuat dengan lebih sistematik.
v  Jenis-jenis rekod murid seperti rekod kemajuan murid, rekod kehadiran, rekod kutipan yuran, rekod prestasi dan rekod profil.

2.      Kesediaan Murid Belajar

v  Kesediaan Murid Belajar merupakan keadaan dalam individu yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu dengan tujuan memperolehi pengalaman pembelajaran yang baru. Apa jua perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak-kanak pada bila-bila peringkat perkembangannya (Brunner, 1966). Manakala Piaget (1966) mengaitkan kesediaan belajar dengan peringkat perkembangan kognitif kanak-kanak.
v  Kesediaan mempunyai beberapa bahagian iaitu Kesediaan Kognitif yang berkaitan dengan peringkat perkembangan intelek seperti berfikir, menaakul, menganalisis, mensintesis dan menilai. Kesediaan Afektif  merujuk kepada sikap, keinginan, semangat, ketekunan, perasaan dan minat dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran dan Kesediaan  psikomotor iaitu merujuk kepada potensi atau kematangan fizikal dan kesediaan untuk melakukan proses pembelajaran yang baru.
v   Antara perbezaan yang dapat dihayati dalam kesediaan  murid adalah dalam aspek fizikal, kognitif, emosi, tingkahlaku, sosial dan rohani. Iaitu melalui perbezaan jantina, pergaulan, interaksi dan aktiviti sosial, cara kehidupan yang berbeza di antara satu individu dengan individu yang lain, falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza antara individu. 
v  Strategi implementasi kesediaan belajar seperti gunakan set induksi yang menarik, rancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran berdasarkan kebolehan dan pengetahuan sedia ada, Peringkatkan isi pelajaran mengikut tahap kesediaan belajar murid (mudah ke kompleks), gunakan pelbagai stimulus dalam mengekalkan minat murid dan banyak lagi.

3.      Memotivasikan Murid

v  Motivasi merupakan rangsangan yang membangkitkan minat seseorang individu ke arah mencapai sesuatu matlamat tertentu. Motivasi juga merujuk kepada satu kuasa dalaman yang membangkit, mengarah dan mengawal minat serta tingkahlaku manusia (Wolfolk,1990).
v  Antara faktor motivasi adalah minat iaitu tingkah laku yang berpusatkan pada sesuatu perkara, dan mampu menghasilkan kepuasan secara berulang-ulang. Seterusnya, naluri dan inkuiri. Naluri ingin tahu mencetuskan tingkah laku seperti ingin mencuba, menjelajah, mencipta dan mereka bentuk. Dari segi desakan dan keperluan, desakan melibatkan tindakan disebabkan oleh keperluan fisiologi, manakala keperluan melibatkan keinginan memenuhi kekurangan fisiologi dan  psikologi.Selain itu, sikap, harapan dan aspirasi turut menjadi faktor motivasi. Sikap dibentuk daripada kefahaman , perasaan dan tindakan. Harapan pula ialah ramalan subjektif selaras dengan kognitif. Manakala aspirasi ialah penilaian yang subjektif terhadap tugas yang dilaksanakan.

3.0 Rumusan
Kesimpulannya, pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya di sesebuah sekolah tersebut akan mencerminkan prestasi sekolah dan mantapkan lagi sistem pengurusan murid di sekolah. Pihak kepimpinan sekolah memainkan peranan yang penting dalam berkerjasama dengan para guru untuk melancarkan proses pengurusan murid di sesebuah sekolah.

No comments:

Post a Comment

BIBLIOGRAFI

Ain Shahira Rosman (2018). Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran.              Diperoleh Mei 7, 2020  daripada http://missminarmy.blogs...