Penulis : Nur Izazi Syaza
Pengurusan menurut Wan Azmi ialah satu aktivit perancangan dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu organisasi berhubung dengan segala kaedah, peraturan juga tanggungjawab dan tugas kakitangan. Menurut Amir (2002), budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya. Definisi bagi pelbagai budaya pula ialah satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan serta menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Pandangan Abdul Latiff Bakar (1987), istilah budaya merupakan sesuatu yang sukar ditafsirkan dan mempunyai pengertian yang luas.
Pengurusan menurut Wan Azmi ialah satu aktivit perancangan dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu organisasi berhubung dengan segala kaedah, peraturan juga tanggungjawab dan tugas kakitangan. Menurut Amir (2002), budaya merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya. Definisi bagi pelbagai budaya pula ialah satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan serta menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Pandangan Abdul Latiff Bakar (1987), istilah budaya merupakan sesuatu yang sukar ditafsirkan dan mempunyai pengertian yang luas.
Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum
disatukan dalam satu bumbung pendidikan yang berteraskan pelbagai budaya. Dalam
sesebuah organisasi atau masyarakat, budaya merangkumi agama, kepercayaan,
fahaman, kaum dan sebagainya. Setiap masyarakat berhak menerima pendidikan
tidak kira jantina, agama, etnk, kaum dan budaya. Guru bertanggungjawab dalam
memupuk semangat perpaduan muridnya ketika di dalam kelas. Oleh itu, pengurusan
murid pelbagai budaya dalam bilik darjah merangkumi aspek persekitaran fizikal,
pembelajaran dan pemudahcaraan, hubungan guru dan murid, rutin dan disiplin
serta bimbingan dan kaunseling.
a) Aspek persekitaran fizikal
·
Pelan
kedudukan murid.
Pelan kedudukan
murid amat penting dalam pengurusan pembelajaran murid pelbagai budaya. Hal ini
dikatakan demikian kerana bertujuan untuk mengelakkan isu perkauman antara
pelajar. Guru hendaklah bijak menyusun atur kerusi dan meja sesuai dengan
pembelajaran abad ke-21.
·
Pengisian
papan kenyataan.
Setiap kelas
dikehendaki mempunyai papan kenyataan untuk dijadikan peringatan kepada guru
dan juga murid akan sesuatu tugasan yang telah diberikan. Guru berperanan untuk
sentiasa mengisi papan kenyataan dengan maklumat penting mengenai tugasan
ataupun latihan.
·
Hiasan
keceriaan.
Setiap sesebuah
kelas perlu dihias untuk menceriakan suasana fizikal kelas dengan menyediakan
tempat rujukan murid, menghias persekitaran dalam kelas dengan nota-nota
penting, lakaran dan sebagainya untuk memupuk semangat belajar dalam kalangan
pelajar.
b) Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc)
·
Pengetahuan
sedia ada murid.
Pengetahuan dan
kemahiran berkaitan topik yang telah dikuasai oleh murid sebelum sesi
pengajaran bermula.
·
Pendekatan
dan teknik PdPc.
Pendekatan
aktiviti ini mempunyai jangka masa yang panjang, mengintegrasikan disiplin
ilmu, berpusatkan murid dan menghubungkaitkan pengalaman kehidupan sebenar.
·
Peka
dengan topik-topik tertentu.
Guru berperanan
penting untuk sentiasa peka dalam apa jua tugas dan amanah yang dipikul
terutama dalam memberi maklumat dan topik tertentu kepada murid.
c) Hubungan guru-murid
·
Bilik
darjah yang selamat.
Guru perlu
sentiasa memastikan persekitaran bilik darjah yang selamat. Hal ini bertujuan
untuk mengelakkan murid mengalami kecederaan atau masalah ketika aktiviti
pembelajaran dan pemudahcaraan dilakukan.
·
Corak
komunikasi dan interaksi.
Komunikasi
antara guru dan murid diwujudkan dalam bilik darjah. Guru menggunakan
pendekatan kumpulan, kaedah projek, kaedah bermain, lakonan dan
aktiviti-aktiviti lain dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Komunikasi dan
interaksi antara guru dan murid dapat diperkukuhkan lagi.
·
Hubungan
guru-ibu bapa murid.
Mewujudkan hubungan
baik dengan ibu bapa murid melalui perjumpaan dalam setiap kelas.
d) Rutin dan disiplin
·
Peraturan
bilik darjah.
Peraturan dalam
bilik darjah juga penting dalam pengurusan pembelajaran murid pelbagai kaum.
Hal ini kerana, peraturan dapat memupuk murid yang kemas, tegas dan patuh akan
arahan yang disediakan.
·
Rutin
harian.
Rutin harian
seperti jadual pembersihan dalam kelas disediakan untuk dilakukan oleh setiap
murid. Jadual pembersihan kelas hendaklah mengikut hari yang ditetapkan
sekolah.
e) Bimbingan dan Kaunseling.
·
Intervensi
bagi menangani tingkah laku bermasalah.
Guru sebagai seorang
pendidik bertanggungjawab untuk menegur dan memberi bimbingan kaunseling kepada
murid yang bermasalah. Murid dengan tingkah laku yang bermasalah berhak diberi
bimbingan dan kaunseling kerana mereka hanya menginginkan perhatian yang
secukupnya. Memberi motivasi dan nasihat akan membolehkan murid untuk mendengar
kata gurunya.
RUMUSAN
Kesimpulannya,
pengurusan murid pelbagai budaya dalam bilik darjah terdiri daripada
persekitaran fizikal, pembelajaran dan pemudahcaraan, hubungan guru dan murid,
rutin dan disiplin serta bimbingan dan kaunseling. Pengurusan murid pelbagai
budaya ini penting kerana perpaduan kaum dapat dicapai dan keharmonian serta
kemakmuran negara dapat dibentuk dengan baik. Oleh itu, guru mempunyai peranan
yang penting untuk mewujudkan keharmonian murid pelbagai budaya dalam bilik
darjah dengan menganggap bahawa kepelbagaian budaya memberi manfaat kepada
mereka (Najeemah, 2003).
No comments:
Post a Comment