Tuesday, 9 June 2020

PENGURUSAN BILIK DARJAH

Penulis : Iqbal Izzat

PENGENALAN

Pengurusan bilik darjah adalah satu proses pembentukkan suatu alam pembelajaran serta usaha untuk mengekalkannya dimana iklimnya kondusif untuk pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran agar objektif yang ditetapkan tercapai (Mok Soon Sang, 2011). Selain itu, konsep pengurusan bilik darjah merangkumi kaedah dan strategi yang digunakan oleh guru selaku pengurus bilik darjah untuk mengangani masalah pengawasan, kemudahan fizikal, suasana pembelajaran yang kondusif, serta pengurusan disiplin dan tingkah laku pelajar (Solarte 2011). Seterusnya pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku (Bosch, 2006).

ISI PENTING

Antara isi penting yang telah saya pelajari dalam tajuk pengurusan bilik darjah ini ialah:

a)       Persekitaran Fizikal

v  Bilik darjah yang mempunyai persekitaran fizikal yang berkualiti dan optimum untuk tujuan pembelajaran.
v  Bilik darjah yang memiliki susun atur kerusi dan meja yang baik untuk keselesaan murid.
v  Persekitaran fizikal yang baik juga merangkumi ruang-ruang pembelajaran yang khusus dalam bilik darjah agar murid dapat melakukan aktiviti pembelajaran dengan selesa dan bebas seperti aktiviti lakonan, bercerita atau melukis.
v  Aspek kebersihan sangat penting bagi mengekalkan keselesaan murid dan menjamin kesihatan mereka ketika belajar.

b)     Persekitaran Psikososial

v  Persekitaran psikososial merujuk kepada bentuk komunikasi, corak interaksi dan jenis pendekatan yang digunakan oleh guru di dalam bilik darjah.
v  Guru mestilah menentukan objektif pengajaran dan pembelajarannya sesuai dengan keperluan intelek murid.
v  Seseorang guru perlulah berusaha memenuhi keperluan pembelajaran muridnya mengikut keupayaan individu tersebut melalui gaya pembelajaran koperatif atau berkumpulan kerana ia sesuai bagi murid-murid yang mempunyai sikap rendah diri, pasif dan mengelak dalam setiap aktiviti pembelajaran.
v  Sekiranya guru mengamalkan gaya kepimpinan bersifat demokrasi iaitu terdapat nilai tolak ansur dalam setiap urusan pembelajaran, maka murid akan selesa untuk mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran tersebut.


c)      Peraturan dan Rutin Bilik Darjah

v  Guru turut bertanggungjawab mendisiplinkan murid dan membentuk tingkah lakunya ke arah positif.
v  Guru boleh meminta janji kepada murid sekiranya mereka gagal mengikuti setiap peraturan yang dipersetujui bersama maka tindakan akan diambil.
v  Di pihak guru pula perlu memikirkan bentuk hukuman atau dendaan yang hendak diberikan sekiranya peraturan gagal mereka ikuti.
v  Rutin merupakan sesuatu yang dilaksanakan secara berulang-ulang sehingga amalan itu menjadi kebiasaan atau tabiat.
v  Menurut Haliza dan Joy (2009), rutin merupakan langkah-langkah yang perlu diikuti oleh murid dalam aktiviti spesifik mereka di dalam bilik darjah.


KESIMPULAN

Tanggungjawab seorang guru bukan sekadar mendidik bahkan mentadbir bilik darjah dengan cara yang terbaik. Guru bertanggungjawab menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif dan efektif sama ada dari segi persekitaran fizikal atau persekitaran perkembangan emosi murid yang baik. Bilik darjah yang dikendalikan dengan sistematik mampu meningkatkan sifat positif murid dalam pembelajaran. Hal ini juga akan menggalakkan pembentukan hubungan baik di antara murid dengan murid dan murid dengan gurunya. Guru wajar mengamalkan tahap pengurusan bilik darjah tertentu yang dirasakan paling sesuai sebagai usaha menjadikan pelajar seronok berada di dalam kelasnya dan berjaya menjalani proses pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan.

No comments:

Post a Comment

BIBLIOGRAFI

Ain Shahira Rosman (2018). Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran.              Diperoleh Mei 7, 2020  daripada http://missminarmy.blogs...