Tuesday, 9 June 2020

PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN

Penulis : Atikah Syahira

PENGENALAN

Pengurusan bermaksud satu proses untuk mendapatkan penyertaan, kerjasama dari semua ahli dalam mencapai matlamat kumpulan ( Haji Samsudin bin Md Noor ) manakala alam pembelajaran pula bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku kea rah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu. Dalam pengurusan alam pembelajaran ini, guru merupakan individu yang penting dalam memainkan peranan seperti sebagai pengurus, iaitu mengurus rutin bilik darjah, mengurus pelajar supaya menjalankan tugas mereka mengikut jadual yang telah disediakan dan sebagainya. Pengurusan alam pembelajaran juga penting dalam memastikan objektif tercapai . Dalam topik pengurusan alam pembelajaran ini, terdapatnya tiga isi penting yang terkandung di dalamnya.


a) Sebelum sesi pembelajaran

·         Persediaan sebelum mengajar.
·         Guru perlu menitikberatkan aspek-aspek sebelum memulakan pembelajaran.
·         Seperti  ilmu, peralatan, ruang dan  persediaan untuk mengajar di dalam kelas, kebijaksaan dan penilitian dalam perancangan, penilaian dan refleksi.
·         Guru juga perlu menguasai beberapa asas kemahiran.
·         Antaranya, pengetahuan guru tentang nama dan latar belakang pelajar, prosedur menetapkan peraturan di bilik darjah dan perancangan yang rapi berkaitan dengan susun atur di bilik darjah.
·         Persediaan dari segi mental dan fizikal sebelum memasuki kelas.

b) Semasa sesi pembelajaran

·         Guru perlu merekod segala aktiviti di dalam buku rekod segala aktiviti pembelajaran.
·         Memastikan suasana dalam bilik darjah mempunyai pengaruh kepada para pelajar dalam pembelajaran.
·         Guru juga perlu menekankan tiga aspek dalam pembelajaran seperti fizikal, emosi dan sosial ketika sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan.
·         Dari segi fizikal, guru perlu memastikan susun atur yang kemas dan selesa serta menyediakan kemudahan kepada pelajar.
·         Aspek emosi, guru perlu mempunyai sifat yang positif dalam diri iaitu peramah, suka hati, menyanyangi pelajar dan sebagainya.
·         Aspek sosial pula, ia melibatkan hubungan pelajar dengan rakan sebaya bagi membantu mereka dalam menyiapkan kerja secara berkumpulan.
·         Menggalakkan suasana yang kondusif di dalam kelas semasa pembelajaran bagi memastikan pelajar lebih bersemangat.
·         Guru juga disarankan untuk memberi motivasi atau kata semangat kepada pelajar yang berada di bawah.
·         Menggunakan cara pembelajaran yang semasa seperti menggunakan alat bahan bantu bagi menarik perhatian pelajar di dalam kelas.

c) Selepas sesi pembelajaran

·         Memastikan setiap penyampaian semasa pembelajaran dapat disampaikan kepada semua pelajar.
·         Menanyakan soalan kepada pelajar yang kurang faham.
·         Memberi rumusan selepas pengajaran dan pembelajaran dijalankan.

RUMUSAN

Sebagai kesimpulannya, pengurusan alam pembelajaran ini terbahagi kepada tiga aspek iaitu sebelum, semasa dan selepas pembelajaran . Pengurusan alam pembelajaran ini juga merupakan aspek yang penting kepada semua pelajar untuk mengikuti setiap pengajaran dan pembelajaran. Guru juga merupakan orang yang penting dalam memastikan pembelajaran di dalam bilik darjah berjalan dengan lancar. Oleh itu, guru perlu mempunyai dan menguasai beberapa aspek dalam diri mereka bagi memudahkan urusan dalam pembelajaran dan memastikan objektif tercapai.

No comments:

Post a Comment

BIBLIOGRAFI

Ain Shahira Rosman (2018). Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran.              Diperoleh Mei 7, 2020  daripada http://missminarmy.blogs...