Tuesday, 9 June 2020

PENGURUSAN BIMBINGAN DAN PENASIHAT

Penulis : Nurul Syakirin

PENGENALAN

Bimbingan ialah perbuatan membimbing iaitu mengajar sehingga sesuatu pekerjaan atau tugas dapat diselesaikan. Dalam konsep pendidikan, pengurusan bimbingan dan penasihat boleh merujuk kepada tugas guru sebagai penasihat yang terbaik terutamanya kepada para pelajar. Fokus utama bimbingan ialah pencegahan masalah sementara ia masih boleh dikawal. Oleh itu, bimbingan perlulah diberikan kepada pelajar agar tiada lagi masalah yang dihadapi mereka seterusnya dapat melahirkan pelajar yang cemerlang.


Contoh organisasi bimbingan dan penasihat

PROSES BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
·         Fasa pertama melibatkan kesedaran guru sebagai pembimbing dan penasihat kepada pelajar. Guru mestilah memainkan peranan penting kerana mereka dilihat sangat dekat dengan para pelajar. Guru perlu bersedia untuk membimbing para pelajar dengan hati yang terbuka.
·         Fasa kedua ialah penguasaan guru tentang kemahiran bimbingan dan penasihatan. Guru mestilah bersedia membantu pelajar yang memerlukan. Guru perlu bersedia dengan beberapa kemahiran asas bimbingan dan penasihatan melalui kursus, seminar dan bengkel khas. Tujuannya adalah untuk memastikan proses bimbingan yang diberikan berjalan dengan lancar.
·         Fasa ketiga melibatkan proses mengenali pelajar dengan lebih dekat. Pada tahap ini, guru mestilah menggunakan kemahiran asas bimbingan dan penasihatan untuk mengenalpasti pelajar yang memerlukannya. Kemahiran yang baik akan berjaya mengumpulkan banyak maklumat tentang pelajar. Maklumat tersebut sangat penting sebagai data yang digunakan semasa proses bimbingan dan kauseling. Antara kaedah yang boleh dilakukan untuk mengumpul maklumat ialah teknik ujian, temubual, soal selidik dan rekod kesihatan pelajar.
·         Fasa keempat bermulalah proses membimbing pelajar. Proses ini bertujuan untuk membina hubungan, mendefinisikan masalah dan melaksanakan tindakan yang sesuai bagi mengatasi masalah yang dihadapi.
·         Fasa kelima pula ialah analisis penilaian. Analisis ini akan menunjukkan sama ada keberkesanan khidmat bimbingan dan penasihatan berkesan atau tidak. Hasil analisis keatas pelajar merupakan jawapan bagi keberkesanan tersebut. Sekiranya keputusan tidak memberangsangkan, maka fasa yang seterusnya perlu dilakukan jika perlu.

PERBEZAAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING


BIMBINGAN
KAUNSELING
Dilaksanakan oleh sesiapa sahaja
Dilaksanakan oleh individu yang dilatih khusus dalam bidang kaunseling

Berlaku di mana sahaja
Berlaku dalam bilik khas

Fokus kepada permasalahan yang dihadapi

Fokus kepada individu bermasalah
Dalam masa yang singkat serta dipantau oleh penasihat
Menggunakan lebih banyak masa dan dipantau secara berterusan


No comments:

Post a Comment

BIBLIOGRAFI

Ain Shahira Rosman (2018). Strategi Mengurus Bilik Pembelajaran.              Diperoleh Mei 7, 2020  daripada http://missminarmy.blogs...