Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat, strategi bermaksud rancangan yang teratur (yang
memperhitungkan pelbagai faktor) untuk mencapai matlamat atau kejayaan.
Pengurusan pula bermaksud perbuatan atau hal mengurus sesuatu (syarikat, badan
perniagaan dll). Bilik merupakan ruang
dalam rumah (bangunan dsb) yang bersekat dengan dinding dan berpintu manakala
pembelajaran pula ialah perihal atau proses belajar. Selain itu, Benoit dan
Trigeorgis menjelaskan bahawa strategi membawa maksud pelbagai cara untuk
mencapai tujuan. Strategi juga dapat didefinisikan sebagai perilaku yang
diambil oleh seseorang yang menggambarkan berbagai tindakan terkait dengan
keadaan atau permainan. Di samping itu, pengurusan pembelajaran pula merujuk kepada
proses perancangan, pengorganisasian, dan kawalan pelajar serta proses
pembelajaran untuk memastikan suasana yang berkesan. Menurut Noriani Idris
(2009), pengurusan bilik darjah melibatkan pembinaan suasana pembelajaran yang
terbaik dalam bilik darjah bagi meningkatkan motivasi pelajar dan
memperkembangkan sikap tanggungjawab serta kebolehan untuk membuat perancangan
sendiri.
Strategi
pengurusan bilik pembelajaran ini amat penting dalam memastikan kelancaran
aktiviti pengajaran dan pembelajaran (pdp) di dalam mahupun di luar kelas
terutama ketika pembelajaran abad ke 21. Ia berkait rapat dengan cara
menguruskan bilik pembelajaran yang merangkumi bilik darjah, makmal, bengkel,
dan sebagainya. Strategi ini sentiasa berubah mengikut perkembangan pendidikan
semasa yang sering berubah-ubah dari masa ke masa. Terdapat pelbagai jenis
bilik pembelajaran seperti bilik darjah tradisi, bilik darjah terbuka dan bilik
darjah pembelajaran abad ke 21. Bilik darjah tradisi merupakan satu tempat bagi
sekumpulan pelajar mengikuti pelajaran yang disampaikan oleh guru menggunakan
kaedah keseluruhan kelas. Di dalam bilik darjah jenis ini biasanya mengikut
susunan kerusi dan meja sebaris-sebaris. Bilik darjah terbuka pula terwujud
hasil daripada konsep pendidikan terbuka. R.S Barth ada mengatakan bahawa
konsep pendidikan terbuka sebagai suatu pendekatan pengajaran dan pembelajaran
, ruang-ruang pembelajaran, bahan-bahan pelajaran serta penglibatan pelajar
dalam membuat pemilihan daripada pendekatan dan strategi pembelajaran. Selain
itu, bilik darjah pembelajaran abad ke 2 ialah mentransformasikan bilik darjah
dengan ruang pembelajaran yang kreatif, hasil usaha murid supaya menarik dan
bermakna.
Terdapat
tiga faktor strategi pengurusan bilik pembelajaran iaitu faktor fizikal,
interaksi dan iklim bilik darjah. Faktor fizikal bilik pembelajaran adalah persekitaran
di dalam bilik pembelajaran. Bilik pembelajaran yang kemas dan tersusun akan
menyebabkan murid akan lebih bersemangat untuk belajar. Malahan, murid juga
mempunyai rutin harian dalam memastikan bilik pembelajaran berada dalam keadaan
baik. Rutin ini akan menyebabkan murid akan lebih bertanggungjawab dengan tugas
masing-masing. Oleh itu, bilik pembelajaran tidak akan bersepah dan semua
perabot dan peralatan akan tersusun rapi lalu memudahkan aktiviti pengajaran
dan pembelajaran.
Faktor
strategi pengurusan bilik pembelajaran seterusnya ialah interaksi. Menurut
Kamus Dewan Keempat, interaksi bermaksud tindakan atau perhubungan aktif antara
satu sama lain atau tindak balas antara dua atau beberapa pihak. Interaksi di
bilik pembelajaran terbahagi kepada dua iaitu interaksi sehala dan interaksi
dua hala. Interaksi sehala hanya memfokuskan guru yang mengawal pengajaran dan
pembelajaran di dalam kelas. Hal ini menyebabkan murid hendaklah menumpukan
perhatian di dalam kelas ketika guru sedang mengajar. Interaksi dua hala pula
melibatkan guru dengan murid dan murid dengan murid. Ini kerana, bagi
menggalakkan interaksi di dalam bilik pembelajaran. Selain itu, ia mampu
melahirkan pendekatan antara guru dan murid. Guru akan lebih dekat mendampingi
muridnya dan boleh mengetahui kelemahan murid dalam pelajaran sekaligus mampu
mencari cara untuk mengatasinya.
Faktor
yang berikutnya ialah iklim pembelajaran. Pusat Perkembangan Kurikulum (1981)
mendefiniskan iklim sekolah sebagai suasana sekolah yang baik di mana kawasan
persekitarannya dirasakan selesa, tenteram, mesra, riang dengan pembelajaran
yang lancar. Iklim bilik pembelajaran terbahagi kepada tiga iaitu iklim suasana
fizikal, iklim suasana sosial dan iklim suasana emosi. Iklim suasana fizikal berkaitan
cara penyusunan bilik darjah iaitu penyusunan kerusi, meja, peralatan dan
sebagainya. Setiap kerusi dan meja hendaklah disusun dengan jumlah yang
mencukupi bagi memastikan keadaan di dalam bilik darjah adalah teratur. Hal ini
kerana, bagi mengelakkan sebarang halangan yang mampu mengganggu keadaan murid
di dalam kelas sekaligus boleh melahirkan situasi yang menyeronokkan di dalam
bilik darjah. Malahan, bilik darjah juga akan kelihatan kemas dan teratur. Di
samping itu, kedudukan meja guru adalah di hadapan kerana memudahkan pemantauan
guru di dalam bilik darjah. Menurut Howard (1974), iklim sekolah merupakan
sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah itu yang mempengaruhi tingkah laku orang
yang di dalamnya. Iklim sosial ini telah diterapkan dari rumah lagi yang mampu
memudahkan guru dan murid untuk berinteraksi di antara satu sama lain. Dengan
adanya iklim sosial ini murid dapat berkomunikasi dengan orang sekeliling jika
memerlukan sesuatu terutama di dalam bilim pembelajaran. Seterusnya iklim
suasana emosi pula melibatkan emosi seseorang. Ia mampu digambarkan dengan
perbuatan mahupun lisan. Iklim suasana emosi yang positif amat penting kerana
ia boleh mekahirkan suasana yang ceria tanpa sebarang masalah. Oleh itu,
aktiviti pengajaran dan pembelajaran lebih berhasil.
Kesimpulannya,
strategi pengurusan bilik pembelajaran ini amat penting bagi melahirkan situasi
yang aman dan lancar. Setiap guru perlulah memainkan peranan yang penting dalam
memastikan setiap apa yang berlaku di dalam bilik pembelajaran. Oleh sebab itu,
aktiviti pengajaran dan pembelajaran akan berjalan dengan lancar.
No comments:
Post a Comment